A Közbeszerzési Hatóság válasza
A Hatóság álláspontja szerint – figyelemmel a Kbt. 66. § (2) bekezdésére – az ajánlattevő elfogadta a közbeszerzési eljárás alapjául szolgáló közbeszerzési dokumentumban foglaltakat. Az ajánlat benyújtására rendelkezésre álló határidő lejárta után az ajánlattevő kötve van az ajánlathoz. A Kbt. 141. § szerinti módosítás lehetőségével már megkötött szerződés esetén lehet élni.
A Kbt. 3. § 1. pontja alapján ajánlattevőnek minősül az a gazdasági szereplő, aki (amely) a közbeszerzési eljárásban ajánlatot nyújt be.
Az érvényes ajánlatot benyújtó és az értékelési szempont alapján nyertesként kiválasztott ajánlattevő az ajánlatában foglaltak szerint köteles a szerződés megkötésére, majd teljesítésre.
A Kbt. 3. § 21. pontja szerint közbeszerzési dokumentumnak számít minden olyan dokumentum, amelyet az ajánlatkérő a közbeszerzés vagy a koncesszió tárgya, illetve a közbeszerzési vagy koncessziós beszerzési eljárás leírása vagy meghatározása érdekében hoz létre, illetve amelyre ennek érdekében hivatkozik, így különösen az eljárást meghirdető hirdetmény, az eljárást meghirdető felhívásként alkalmazott előzetes tájékoztató, műszaki leírás, ismertető, kiegészítő tájékoztatás, javasolt szerződéses feltételek, a gazdasági szereplők által benyújtandó dokumentumok mintái, részletes ártáblázat vagy árazatlan költségvetés.
A nem egyértelmű előírással kapcsolatban a gazdasági szereplők az ajánlattételi/részvételi határidő lejártáig kérhetnek kiegészítő tájékoztatást.
Amennyiben annak alkalmazását az ajánlatkérő a Kbt. 117. § szerint lefolytatott eljárásában előírta, a Hatóság felhívja a figyelmet, hogy a Kbt. 56. § (1) bekezdése kimondja, hogy bármely gazdasági szereplő, aki az adott közbeszerzési eljárásban részvételre jelentkező vagy ajánlattevő lehet - a megfelelő ajánlattétel vagy részvételi jelentkezés érdekében - a közbeszerzési dokumentumokban foglaltakkal kapcsolatban írásban kiegészítő tájékoztatást kérhet az ajánlatkérőtől vagy az általa meghatározott szervezettől.
A kiegészítő tájékoztatás célja, hogy segítse a gazdasági szereplőket az ajánlatuk vagy részvételi jelentkezésük megfelelő előkészítésében.
A Hatóság felhívja a figyelmet arra, hogy a törvény szövegéből expressis verbis az következik, hogy kiegészítő tájékoztatás kérésére csak a közbeszerzési eljárás alatt van lehetőség, annak lezárását követően erre már nincs mód.
A Kbt. 66. § (2) bekezdése szerint az ajánlatnak tartalmaznia kell különösen az ajánlattevő kifejezett nyilatkozatát az ajánlati vagy ajánlattételi felhívás feltételeire, a szerződés megkötésére és teljesítésére, valamint a kért ellenszolgáltatásra vonatkozóan.
A fenti nyilatkozattal az ajánlattevő az ajánlati vagy ajánlattételi felhívás feltételeit elfogadja.
A Kbt. 131. § (6) bekezdése kimondja, hogy az ajánlatkérő a szerződést az ajánlati kötöttség (5) bekezdés szerinti időtartama alatt köteles megkötni. Ha e törvény másként nem rendelkezik, nem köthető meg azonban a szerződés az írásbeli összegezés - ha az összegezés javítására kerül sor és az eljárás eredményességére, az ajánlat érvényességére vagy az értékelés eredményére vonatkozó adat módosul, a módosított összegezés - megküldése napját követő tíz napos időtartam lejártáig, a 115. § szerinti eljárás esetén az írásbeli összegezés megküldése napját követő öt napos időtartam lejártáig.
A Kbt. 131. § (9) bekezdése szerint az ajánlatkérő a nyertes ajánlattevővel szemben csak abban az esetben mentesül a szerződés megkötésének kötelezettsége alól, valamint a nyertes ajánlattevő az (5) bekezdésben meghatározott időtartam alatt akkor mentesül szerződéskötési kötelezettsége alól (szabadul ajánlati kötöttségétől), ha az ajánlatok elbírálásáról szóló írásbeli összegezés megküldését követően beállott, ellenőrzési körén kívül eső és általa előre nem látható körülmény miatt a szerződés megkötésére vagy teljesítésére nem lenne képes, vagy ilyen körülmény miatt a szerződéstől való elállásnak vagy felmondásnak lenne helye.
A Kbt. 131. § (6) bekezdése megfogalmazza az ajánlatkérő szerződéskötési kötelezettségét – az eredményes közbeszerzési eljárás lezárását követően – a nyertes ajánlattevővel szemben, míg a Kbt. 131. § (9) bekezdése fogalmazza meg a szerződéskötési kötelezettség alóli mentesülés lehetőségét és feltételeit.
A Kbt. 131. § védelemben részesíti mindkét fél várakozását arra vonatkozóan, hogy a közbeszerzési eljárásban történő részvétel – tekintettel annak jelentős piaci értékére – olyan komoly szerződéskötési szándékot fejez ki, amely alóli mentesülésre csak különösen indokolt esetben van lehetőség (ha az ajánlatok elbírálásáról szóló írásbeli összegezés megküldését követően beállott, a mentesüléssel érintett ellenőrzési körén kívül eső és általa előre nem látható körülmény következik be).