A Közbeszerzési Hatóság válasza
5.1. A Közbeszerzési Hatóság álláspontja szerint az Önkormányzat által alapított költségvetési szervek a Kbt. 5. § (1) bekezdés c) pontja alapján saját jogukon ajánlatkérő szervezetnek minősülnek, így irreleváns a Kbt. 16. § (4) bekezdés szerinti feltételek vizsgálata.
5.2. A Közbeszerzési Hatóság álláspontja szerint az Önkormányzat által alapított gazdasági társaságok önálló jogi személyek, így szervezeti egységnek nem minősíthetők, az ajánlatkérői minőségük a Kbt. 5. § (1) bekezdés d)-e) pontjai vagy a (2) bekezdés alapján állhat fenn, mely feltételek fennállásának vizsgálata az érintett gazdasági társaságok kötelezettsége. Továbbá a Kbt. 5. § (4) bekezdése alapján önkéntesen is vállalhatják közbeszerzési eljárás lefolytatását.
5.3.-5.5. A Közbeszerzési Hatóság álláspontja szerint költségvetési szervek tekintetében az Áht. határozza meg, hogy – az Áht. 10. § (4a) és (4b) bekezdésében írott kivételen túl – minden költségvetési szerv rendelkezik gazdasági szervezettel. Tehát a saját gazdasági szervezettel rendelkezés költségvetési szervek esetén az Áht. alapján értelmezendő.
Amennyiben egy ajánlatkérő önálló szervezeti/működési egysége – és nem pedig egy önálló költségvetési szerv vagy gazdasági társaság – saját gazdasági szervezettel és működési költségvetése felett önálló rendelkezési joggal bír, akkor az ajánlatkérőnek lehetősége van a becsült érték működési/szervezeti egység szintjén történő meghatározására. Ha a szervezeti/működési egység vagy saját gazdasági szervezettel vagy a működési költségvetése felett önálló rendelkezéssel nem bír, akkor nincs lehetőség a Kbt. 16. § (4) bekezdésében írottak alkalmazására.
A Közbeszerzési Hatóság részletesebb állásfoglalása
A Kbt. 5. § határozza meg azt, hogy mely szervezetek tekinthetők ajánlatkérőnek. Így többek között a Kbt. 5. § (1) bekezdés c) pontja alapján minden költségvetési szerv ajánlatkérőnek minősül. Az ajánlatkérői minőség tekintetében nincs relevanciája annak, hogy az adott költségvetési szerv önálló gazdasági szervezettel rendelkezik-e, mivel a költségvetési szerv jelleg önmagában megalapozza az ajánlatkérői minőséget.
A Kbt. 16. § (4) bekezdése arra az esetre vonatkozik, ha egy adott ajánlatkérőnek a működési vagy szervezeti egységei nem önálló jogi személyek, de saját gazdasági szervezettel és működési költségvetésük felett önálló rendelkezési joggal bírnak, tehát ebből következően önálló döntési joguk van. Ez esetben az ajánlatkérőnek lehetősége van arra, hogy a beszerzései becsült értékét saját működési vagy szervezeti egysége szintjén határozza meg. Az önálló jogi személyek ajánlatkérői minősége saját jogukon lehet megalapozott, hiszen nem tekinthetőek az ajánlatkérő Önkormányzat szervezeti egységeinek.
A gazdasági társaságoknak az ajánlatkérői minőségük tekintetében szükséges megvizsgálniuk a Kbt. 5. § (1) bekezdés d) pont szerinti feltételeket. A Kbt. 5. § (1) bekezdés d) pontja szerinti feltételek a Kbt. 9. § (1) bekezdés h)-i) pontjai szerinti jogi személy(ek)hez kötődnek, tehát amennyiben egy gazdasági társaság és az Önkormányzat között fennáll az in-house jogviszony, akkor a gazdasági társaság a Kbt. 5. § (1) bekezdés d) pontjának hatálya alá kerül. Ebben az esetben a gazdasági társaság valamennyi beszerzése tekintetében ajánlatkérőnek minősül és közbeszerzési eljárás lefolytatására lesz kötelezett, nem csak az ajánlatkérői státuszt megalapozó in-house szerződéssel összefüggő beszerzések tekintetében áll fenn az ajánlatkérői minősége.
Továbbá vizsgálandó a gazdasági társaságok részéről a Kbt. 5. § (1) bekezdés e) pontja szerinti klasszikus ajánlatkérői minőség, melynek megállapításához az alábbi feltételeknek kell teljesülniük: jogképesség; kifejezetten közérdekű, nem ipari vagy kereskedelmi jellegű tevékenység folytatása, illetőleg ilyen célból történő létrehozatal; a Kbt. 5. § (1) bekezdés a)–f) pontban meghatározott egy vagy több szervezet, az Országgyűlés vagy a Kormány meghatározó befolyása vagy többségi finanszírozása. Lényeges kritérium, hogy a fenti feltételek konjunktív jellegűek, azaz, ha bármelyik feltétel részben vagy egészben hiányzik, akkor a Kbt. 5. § (1) bekezdés e) pontja alapján nem áll fenn ajánlatkérői minőség.
Amennyiben az adott gazdasági társaság körültekintő vizsgálatot követően azt állapítja meg, hogy nem minősül a Kbt. 5. § (1) bekezdés - különösen annak d)-e) pontja - szerinti ajánlatkérőnek, abban az esetben szükséges megvizsgálni a Kbt. 5. § (2) bekezdés alapján esetlegesen fennálló közbeszerzési kötelezettséget is.
A Kbt. 16. § (4) bekezdése értelmében azon önálló működési vagy szervezeti egység tekintetében van lehetőség a becsült érték működési/szervezeti egység szintjén történő meghatározására, amely saját gazdasági szervezettel és működési költségvetése felett önálló rendelkezési joggal bír. Tekintettel arra, hogy a Kbt. nem definiálja a gazdasági szervezet fogalmát, így e tekintetben az egyéb jogszabályok rendelkezései veendők figyelembe.
Az Áht. 10. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési szerv - a (4a) és (4b) bekezdésben meghatározott kivétellel - gazdasági szervezettel rendelkezik. Költségvetési szervek tekintetében az Áht. határozza meg a gazdasági szervezetet, illetve mondja ki, hogy az Áht. 10. § (4a) és (4b) bekezdésében írott kivételen túl minden költségvetési szerv rendelkezik gazdasági szervezettel.