A Közbeszerzési Hatóság válasza:
A Közbeszerzési Hatóság álláspontja szerint, ha a közbeszerzési dokumentumokat érintő módosítás nem jelentős és az ajánlattételi/részvételi határidő lejárta előtt legalább hét nappal (nemzeti eljárásban három nappal) sor kerül a dokumentáció módosítására és ajánlattevők/részvételre jelentkezők részére megküldésre is kerül, nem kell az ajánlattételi határidőt sem meghosszabbítani. Azonban, ha egy nem jelentős módosításról hirdetményt kell feladni, mert hirdetményben közzétett információ módosul, akkor a hirdetmény feladására az ajánlattételi/részvételi határidő előtt legalább tíz nappal (nemzeti eljárásban öt nappal) sor kell, hogy kerüljön ahhoz, hogy az ajánlattételi/részvételi határidőt ne kelljen meghosszabbítani. Ha a módosítás jelentős vagy a fenti hét, illetve három napos határidő már nem áll rendelkezésre, akkor az ajánlattételi határidőt minden esetben meg kell hosszabbítani a módosítás mértékével arányosan, és erről hirdetményt is közzé kell tenni, amennyiben eredetileg is hirdetmény közzétételével indult az eljárás.
A Közbeszerzési Hatóság álláspontja szerint a Kbt. 55. § (3) bekezdése értelmében, amennyiben az ajánlatkérő a hirdetményben közzé nem tett közbeszerzési dokumentumokat módosítja – a Kbt. 55. § (6) bekezdésében írott korlátra figyelemmel, illetve ha a Kbt. 52. § (5) bekezdésében írottaknak is megfelel (nem jelentős, és megadott határidőn belül történik a módosítás) – akkor a módosításról nem kell hirdetményt közzétenni, csak az ajánlattevőket/részvételre jelentkezőket kell egyidejűleg közvetlenül – az ajánlattételi/részvételi határidő lejártáig – értesíteni a módosításról.
A Közbeszerzési Hatóság részletesebb állásfoglalása:
A Kbt. 52. § (4) bekezdése határozza meg azokat az eseteket, amikor az ajánlatkérőnek kötelező az ajánlattételi határidőt meghosszabbítania, ennek egyik esete, ha az ajánlatkérő a közbeszerzési dokumentumokat módosítja. Az ajánlattevők az eljárás megindításáról szóló hirdetményben, illetve az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerbe (továbbiakban: EKR) feltöltött dokumentumokban előírt ajánlatkérői elvárásoknak megfelelően kezdik el az ajánlatuk előkészítését, amennyiben az ajánlatkérő ezeken jelentős módosítást hajt végre, akkor az maga után vonja az ajánlattevők részéről az ajánlat elkészítéséhez szükséges időtartam növelését is. Erre tekintettel kötelező jelleggel írta elő a jogalkotó a dokumentumok módosítása esetére az ajánlattételi határidő meghosszabbítását a Kbt. 52. § (5) bekezdésében írott kivétellel.
Abban az esetben nem kell az ajánlattételi határidőt az ajánlatkérőnek meghosszabbítania – a Kbt. 52. § (5) bekezdésében tett kivétel alapján –, ha a módosítás nem jelentős és a módosítást az ajánlatkérő az ajánlattevők részére az ajánlattételi vagy részvételi határidő lejártának napját megelőző legkésőbb hetedik napon (nemzeti eljárásban harmadik napon) megküldi, illetve ha a módosításról hirdetményt kell feladni, annak feladása az ajánlattételi vagy részvételi határidő lejártának napját megelőző legkésőbb tizedik napra (nemzeti eljárásban ötödik napra) esik. A Kbt. definiálja azt, hogy mit ért nem jelentős módosítás alatt, így erről akkor beszélhetünk, ha a módosítás nem befolyásolja az ajánlatok/jelentkezések határidőben és megfelelően történő előkészítését. A közbeszerzésről és a 2004/18/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló Európai Parlament és a Tanács 2014/24/EU irányelve (2014. február 26.) (81) preambulumbekezdése szerint „jelentős módosításnak az olyan változtatások tekintendők - különösen, ha a műszaki leírásra vonatkoznak -, amelyek nyomán a gazdasági szereplőknek további időre lenne szükségük ahhoz, hogy azokat megfelelően értelmezzék, illetve azokra megfelelően reagáljanak.”
Az árazatlan költségvetés tételeinek módosítása adott esetben eshet a nem jelentős módosítás kategóriájába is (pl. néhány tétel esetén a mennyiség kis mértékben kerül módosításra), azonban, ha több és érdemibb módosítás történik a költségvetési kiíráson (pl. több új tétel kerül be vagy nagyobb mértékben módosulnak a mennyiségek), akkor azt már mindenképp jelentős módosításnak kell tekinteni és meg kell hosszabbítani az ajánlattételi határidőt.
A Kbt. előírása szerint a határidő-hosszabbítás mértékének arányban kell állnia az ajánlatkérő által eszközölt változtatás jelentőségével. Minél több és jelentősebb érdemi módosítást hajt végre az ajánlatkérő, annál hosszabb időt kell biztosítania az ajánlattevők, illetve a jelentkezők számára. A meghosszabbított időtartam megfelelősége az adott helyzetben, az eset összes körülményei alapján állapítható meg.
A Kbt. 55. § (3) bekezdése értelmében, amennyiben a közbeszerzési dokumentumok közül kizárólag azok kerülnek módosításra, amelyeket az ajánlatkérő nem tett hirdetményben közzé (pl. árazatlan költségvetés), akkor a módosításról nem kell hirdetményt közzétenni, csak egyidejűleg, közvetlenül tájékoztatni kell az ajánlattételre vagy a részvételre felhívott gazdasági szereplőket, vagy azokat a gazdasági szereplőket, akik az eljárás iránt érdeklődésüket jelezték. Ezt az értesítést az ajánlattételi/részvételi határidő lejártáig kell megküldeni az ajánlattevők/részvételre jelentkezők részére. Tehát jogszerű lehet az ajánlatkérő azon magatartása, ha az árazatlan költségvetés – Kbt. 55. § (6) bekezdésében lévő korlátba nem ütköző – módosítását nem teszi közzé hirdetményben, hanem közvetlenül megküldi azt az ajánlattevők/részvételre jelentkezők részére. Azonban minden esetben figyelemmel kell lennie ajánlatkérőnek a Kbt. 52. § (5) bekezdésében írottakra is, tehát az ajánlattételi/részvételi határidő módosításának szükségessége felmerülhet. E módosításról akkor nem kell hirdetményt közzétenni (hirdetmény közzétételével induló eljárás esetén), ha a nem hirdetményben közzétett előírás módosítása nem jelentős, és a Kbt. 52. § (5) bekezdésében, illetve a Kbt. 114. § (4a) bekezdésében írott határidőn belül megtörténik az ajánlattevők/részvételre jelentkezők értesítése, így nem kell határidőt hosszabbítani, ezért a módosításról hirdetményt sem kell közzétenni.
A kérdéses eset kapcsán a Közbeszerzési Hatóság álláspontja szerint jogszerű lehet az ajánlatkérő azon magatartása, ha az árazatlan költségvetést nem jelentős mértékben módosítja és azt kiegészítő tájékoztatás keretében a Kbt. 52. § (5) bekezdésében, illetve a Kbt. 114. § (4a) bekezdésében írott határidőn belül megküldi az ajánlattevők/részvételre jelentkezők részére.
A Kbt. 55. § (3) bekezdésében megfogalmazott módosítási lehetőség azonban nem korlátlan a Kbt. 55. § (6) bekezdésében írottak alapján. Az ajánlatkérő nem módosíthatja se a felhívást, se az egyéb dokumentumokat olyan jelentős mértékben, hogy a módosítás esetleg befolyásolta volna a gazdasági szereplők részvételét a közbeszerzési eljárásban.
A Közbeszerzési Döntőbizottság a D. 224/19/2017. számú határozatában a közbeszerzési dokumentumok módosítására vonatkozó korlát tekintetében a következőket rögzítette: „A Döntőbizottság hangsúlyozza, hogy a Kbt. 55. § (6) bekezdésében előírt korlátok valamennyi közbeszerzési eljárásban irányadóak. Nyílt eljárásban tehát nem csak azt kell mérlegelni, hogy az ajánlatkérő által már ismert, a közbeszerzési eljárás iránt érdeklődő gazdasági szereplők részvételi lehetőségeit milyen mértékben befolyásolja, korlátozza a módosítás, hanem azzal is számolni kell, hogy a módosítással nem alakítható ki olyan részvételi feltétel, akár az eredeti alkalmassági követelmények enyhítésével, amelyeknek a közbeszerzési eljárás megkezdésekor közöltek ismeretében több lett volna az érdeklődő gazdasági szereplő.”